A digitális festésről

 

A digitális festészet a hagyományos festészet egy forradalmian új technika igénybevételével megvalósuló módja. Nem irányzat, nem stílus, hanem bármely irányzatban vagy stílusban, de a hagyományos ecset és olajfesték helyett digitális segédeszközökkel, azaz új technikával létrehozott műalkotás. 

A hagyományos festészethez hasonlóan a festőművész itt is kézi munkával, de ecset helyett digitális ecsettel, vászon helyett digitalizáló táblára, az olaj vagy akril festék helyett a tintasugaras nyomtatóban lévő speciális tintával veti vászonra az alkotását. 

Hogyan készül a digitális festmény? 

Ugyanúgy mint a hagyományos technikát alkalmazó festészetben az alkotó festhet modell alapján, fotó után, vagy akár csak a képzeletére hagyatkozva. 

Azaz a festőművész digitális ecsettel alkotja meg a művet egy digitalizáló táblán, és amit manuálisan megalkot, az speciális grafikai szoftver segítségével egyből a számítógép memóriájába kerül. Amit alkot, azaz a festmény vagy közvetlenül a digitalizáló táblán (digitalizáló monitor), vagy a számítógép monitorján jelenik meg. Hogy az alkotás kézzel fogható legyen, a festményt ki kell nyomtatni egy RIP szoftver és egy nyomtató segítségével vászonra. Ezt egy speciális nyomtatóval lehet megtenni, amely a festményt tintafröcsköléses eljárással a festővászonra nyomtatja ki a számítógép memóriájából. Ezt a vászonra nyomtatási technológiát hívják giclée technológiának. (tintafröcsköléses eljárás, mint ahogy a francia szó is erre utal). 

Az elkészült giclée a hagyományos festményekhez hasonló módon kerülhet keretezésre. Lehet vakkeretre feszíteni, majd díszítő keretbe illeszteni, de a vásznat fel is lehet falemezre, vagy habkartonra kasírozni, így keret nélkül is felfüggeszthető a festmény. 

A számítógépes technika miatt akár több egymással megegyező példány, másolat is előállítható a festményekből, de ezzel sok művész nem él, hanem csak egy példányban nyomtatja ki az alkotását. A művész dönthet úgy is, hogy alkotását meghatározott számú másolatban, azaz meghatározott példányszám nyomtatja ki. (Ez az úgynevezett zárt sorozat.) 

Mi a digitalizáló tábla? 

Szabadkézi rajzokhoz, festményekhez, kép és video szerkesztéséhez és más grafikus alkalmazásokhoz szolgáló eszköz, amely közvetlenül a számítógéphez csatlakoztatva képes a tollegér (digitális ecset) és egy grafikai szoftver segítségével elkészített (dokumentumokat) ábrákat a számítógép memóriájában elmenteni. Az egyszerűbb verzióknál az ábra a számítógép monitorján jelenik meg, annak ellenére, hogy az alkotó a digitalizáló táblán rajzol, de a digitalizáló tábla lehet egyben monitor is, ebben az esetben az alkotás helyén közvetlenül jelenik meg az ábra, ugyanúgy mint a hagyományos festészetnél.

Mi a digitális ecset?

A digitális ecset, vagy más néven tollegér (digitális toll) a digitalizáló táblán használható ecset. Hasonló módon lehet dolgozni vele, mint egy hagyományos ecsettel, krétával vagy éppen ceruzával. A lényege hogy érzékeli a nyomást és a dőlést, azaz a rajzoló, festő kézmozdulatait, és azt egy professzionális grafikai szoftver, festőprogram beállításai alapján a képernyőre vetíti. A program segítségével ki lehet választani, hogy a digitális ecset milyen hagyományos technikai eszközt utánozzon, pl. ceruza, kréta, ecset, illetve milyen színekbe lehessen azt „mártani", azaz milyen színpalettából lehessen dolgozni.

Mi a giclée (zsiklé)?

A giclée szó francia eredetű szó (fröcsköl) amely a tintasugaras nyomtatásra utal - így kerülnek a tintacseppek a papír felületére. A digitálisan létrehozott műalkotások megjelenítése egy speciális nyomtató segítségéve, az esetek többségében vászonra, vagy speciális művészpapírra. 

Természetesen létezik emellett számtalan más digitális képalkotó eljárás is. Szoftverek sokasága áll a művészek rendelkezésre, amelyek az egér mozgását követve, azt ecsetvonásként jeleníti meg, de bármelyik eljárásról is beszélünk sohasem egy fotó "átrajzolását" értjük alatta, hanem önálló alkotói tevékenységet. 

 

 

Nagyon fontos: a digitális festészetben a számítástechnika csak eszköz az alkotáshoz, de nem cél. Ahogy ma már egyetlen írótól sem várjuk el, hogy írógéppel írjon a szövegszerkesztős számítógép helyett, a festészetben is el kell fogadni az új munkaeszközt, a számítógépet, a digitalizáló táblát és a digitális ecsetet.

A legmodernebb számítástechnikai felszerelés, ha nem értő kezekbe kerül, a segítségével létrejövő ábra csak egy kép lesz, de nem műalkotás, mint ahogyan csupán egy számítógép megvételével senki sem remélhet írói babérokat. Az alkotáshoz tehetség és szorgalom kell, és nem utolsó sorban alázat a művészethez.

 

Forrás: https://www.kepafalon.hu/